Om meg

Bildet mitt
Åsgårdstrand, Vestfold

lørdag 19. januar 2013

Juleverksted i januar



Idag har jeg produsert egne potter til å så frø i. Jeg kjøpte et hendig lite treinstrument på nettet, og har laget 20 små potter som kan plantes rett ut i større potter senere. Jeg har fylt dem opp med såjord. Riktig koselig innesyssel når det er -15 og vind ute.

Og nå er artisjokkfrøene i jorda. Artisjokker hadde vi stor glede av ifjor sommer, selvom vi hadde bare fire planter. Til sommeren blir det fler! Artisjokker dampet/kokt i 20 min med kremet saus av et eller annet slag smaker himmelsk.

Som sagt er det kaldt ute idag. I lekestua der krukker med roser, klementiner, og pelargonier overvinterer var det +6. Maks temp siste uke var +13. Jeg har en liten frostvakt stående der. Desverre er rosene angrepet av grønne lus, så jeg får se hva jeg gjør. De har begynt å gro lange lyse skudd, så det blir vel å klippe ned disse om en mnd, og plukke rent for lus med hånden.

I drivhuset er det like kaldt som ute, og det er flotte isroser på vinduene.

Sånn ser plantene i lekestua ut:

 Tett i tett med sitursknopper :)
Tett i tett med bladlus :(


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar