Om meg

Bildet mitt
Åsgårdstrand, Vestfold

tirsdag 25. juni 2013

Rosegele

Jeg har ubegrenset tilgang til nyperoser, eller Klitroser som de kalles her i Danmark.


Igår kom jeg over en blogg med oppskrift på rosegele, og det måtte jo prøves.


Jeg plukket 2 liter roseblader, skylte dem godt for maur og saksedyr, og kokte dem i 15 min med 2 liter vann.
Silte så vekk bladene. (ca 1,5 liter igjen), og tilsatte 1,5 kg syltesukker med pektin. Jada; godt og søtt skal det være.
Lot det hele koke opp og småkoke i 5 min. 
Deretter helte jeg det over på glass som var vasket og varmet opp med kokt vann. Fine glass, men de lekker litt når jeg snur dem på hodet, så jeg velger å la dem stå rett opp og ned...
Denne rosegeleen skal holde seg i kjøpleskap vinteren over. Jeg er alltid spent på om det gjærer, men det går ofte bra.
2,5 liter deilig rosegele ble det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar