Om meg

Bildet mitt
Åsgårdstrand, Vestfold

mandag 24. juni 2013

Svarthyllsaft

Idag har jeg begynt produksjonen av svarthyllsaft. Jeg lagde det ifjor, og fikke masse tilbakemeldinger om at dette var godt! Både som utblandet saft, og blandet med hvitvin eller musserende vin som en velkomstdrikk i sommerhaven.


Jeg har i tillegg lest en oppskrift der jordbær er marinert i hylleblomstsaft, og det må prøves; sammen med vaniljeis.
Oppskrift på saft:
    100 blomsterskjermer
     4 l vann
     4 kilo sukker (ikke noen slankedrikk dette) ;)
     8 ss sitronsyre
     4 ts Atamon tilsettes etter siling.



Blomsterskjermer og skivede sitroner legges lagvis i en bøtte.
Kok opp vannet og tilsett sukker og sitronsyre
Vannet helles over blomstene og sitronene i bøtten.
Alt dette får stå kjølig i ca 5 dager. Røre litt hver dag.
Saften siles og Atamon tilsettes.
Helles på passende flasker og fryses.

Jeg fant ut at det gikk helt fint å bruke presskanne til å sile saften. Det gjorde det litt enklere enn med klede. Dette er svært søtt og det blir fort klissete overalt.


Jeg bruker brusflasker og melkekartonger. 
Jeg liker å gi bort i gave. Da tiner jeg opp en kartong, og heller over i en pen flaske.


Fordi jeg ikke hadde et kalt sted til bøtta, så lot jeg den stå ute (ca 15 grader), og silte den etter to døgn. 
Det ble 6 liter saft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar